خواص خیار برای درمان دیابت، کاهش کلسترول و کنترل فشارخون
نوشته شده توسط : دکتر

خیار را به عنوان غذایی سرشار از آب و منبع بسیاری از ویتامین ها و مینرال ها می شناسیم. بیشتر خیار از آب تشکیل شده است بنابراین ارزش کالری بسیار پایینی دارد. دو نوع اصلی خیار وجود دارد، خیارهایی که آماده خوردن هستند و در بیشتر میوه فروشی ها آنها را پیدا می کنید و خیارهای بسیار کوچکی که با آنها خیارشور درست می کنند. خیارها در خانواده ملون و کدو مسما قرار می گیرد و در واقع به عنوان یک میوه در نظر گرفته می شوند نه سبزیجات. با توجه به کالری پایین و مواد مغذی بالا، برای کاهش وزن مفید است. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات مزایای زیادی را به همراه دارد که شامل کاهش وزن نیز می شود.

 

مزایای قلبی و عروقی برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده از برنامه غذایی سرشار از سبزیجات به حفاظت بدن از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. برنامه های غذایی سرشار از سبزیجات به طول عمر بیشتر کمک می کنند و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند. چنین برنامه هایی منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی را برای بدن فراهم می کنند، که سلامت قلب و عروق را تضمین می کند. با این حال، از آنجا که مصرف سبزیجات بالا می رود، این برنامه های غذایی منبع نسبتا بالایی از نیترات های سبزیجات را نیز به همراه خود دارند. سبزیجات منابعی وسیع از نیترات خوراکی هستند که در خون تبدیل به اکسید نیتروژن می شوند. این اکسید نیتروژن به رگ های خونی به عنوان وازودیلاتور کمک می کند که برای سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون مفید است. بنابراین خوردن خیار و دیگر سبزیجات علاوه بر کاهش وزن به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند. تاثیر تامین آب یکی از مزایای خوردن خیار این است که سرشار از آب هستند. خوردن خیار به تامین آب بدن کمک می کند. از آنجا که آنها ۹۵ درصد آب هستند، خوردن خیار در هوای گرم و یا زمانی که تشنه هستید درست مانند نوشیدن یک لیوان آب عمل می کند. دریافت آب کافی به دلایل مختلفی از جمله سودمند بودن برای کاهش وزن مهم است. اگر بدنتان کم آب باشد و سعی در کاهش وزن کنید، ممکن است بیشتر غذا بخورید چون مغز دستور می دهد با خوردن بیشتر مایعات بدن را تامین کنید. اگر می خواهید چیزی بخورید بهتر است خیار یا غذایی باشد که سرشار از آب است، تا آب بدنتان نیز تامین شود.

 

منبع غنی ویتامین B
این ویتامین در برنامه غذایی جایگاه بسیار مهمی دارد زیرا به دلیل کمک به سنتز گلبول های قرمز در احساس نشاط و سرحالی و تامین انرژی نقش دارد. علاوه بر گوشت های قرمز و لبنیات، سبزیجات سبز نیز منبع ویتامین B هستند. اگر دچار کمبود این ویتامین هستید می توانید حساب ویژه ای روی خیار باز کنید!

 

تسکین سردرد
بی خوابی شب و تغذیه نادرست می توانند باعث ایجاد خستگی صبحگاهی شوند که گاه با سردرد نیز همراه است. اسموتی خیار، آناناس و سیب تاثیر زیادی در کاهش سردرد دارد. این نوشیدنی طبیعی با تامین آب بدن، مواد سمی را از بدن دفع کرده و نیازهای غذایی را به طور صحیح تامین می کند.

 

مراقبت از موها و پوست
ویتامین B، سیلیسیوم و گوگرد ترکیباتی هستند که می توانند به تقویت و تسهیل رشد موها کمک کنند. اگر دوست دارید موهایتان همیشه درخشان باشد، مصرف منظم خیار را فراموش نکنید.
بسیاری از درمان های طبیعی پوست نیز بر پایه خیار است زیرا رطوبت و ریز مغذی های پوست را تامین می کند و همچنین در کاهش کبودی و تیرگی زیر چشم نیز مؤثر است. اگر با بی حالی و خستگی از خواب بیدار شدید حتما چند حلقه خیار را روی چشم هایتان بگذارید.

 

خیار و خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن

خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی از جمله ویتامین C، بتاکاروتن، منگنز و کلی آنتی‌اکسیدان دیگر مانند کرستین، اپی‌ژنین، لوتئولین و غیره می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌‌ها قاتل رادیکال‌های آزاد شوم بوده و همچنین ضدالتهاب هستند.

 

خیار و خواص ضدسرطانی آن

پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما با این حال بهتر است بدانید که محققان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین‌ها» داروهای ضدسرطانی بسازند. محققان معتقدند که این ترکیبات می‌توانند جلوی ظهور و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند. از این گذشته این میوه سبزی حاوی مواد مغذی ضدسرطان دیگری به نام لیگنان‌ها هم می‌باشد. اگر می‌خواهید سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پروستات از شما دور باشد خیار بیشتری میل کنید.

 

خیار و تأثیر آن روی پوست و مو 

خیار سرشار از آب است و مصرف آن برای شفافیت پوستتان موثر است. اگر پوست خیار را دوست ندارید آن را دور نریزید و بدانید که پوست آن برای تسکین خارش پوست و آفتاب سوختگی مفید است. اگر می‌بینید که چشم‌هایتان پف کرده، زیر چشم‌هایتان گود رفته یا سیاه شده است خیار را دریابید چون خواص ضدالتهابی آن برای رفع این قبیل مشکلات کار ساز است.

سیلسیوم و گوگرد موجود در خیار به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند. برای این که بیشتر از خواص این سبزی بهره‌مند شوید آب آن را با آب هویج یا آب اسفناج مخلوط کنید.

 

خیار برای مقابله با بوی بد دهان و مراقبت از دندان‌ها

یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. ترکیبات فیتوشیمیک موجود در این سبزی باکتری‌های دهان را که باعث بوی بدن می‌شوند خنثی می‌کند. آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان‌ها رنج می‌برند مفید است. خیار منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی است که این فیبرها هم برای حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

 

خیار برای لاغری و هضم غذا

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید. به خاطر این که مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود.

 

خیار برای درمان دیابت، کاهش کلسترول و کنترل فشارخون

آب خیار حاوی هورمونی است که سلول‌های پانکراس برای تولید انسولین به آن نیاز دارند. انسولین نیز برای بیماران دیابتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات خیار به نام استرول می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. از این گذشته این سبزی حاوی میزان زیادی پتاسیم، منیزیم و فیبرها است. حتماً می‌دانید که فیبرهای غذایی برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.

 

خیار برای سلامت مفاصل و بهبود نقرس

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. از این گذشته خیار سرشار از ویتامین‌های A، B1، B6، C و ویتامین D، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد. ترکیب آب خیار با آب هویج برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است به خاطر اینکه میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد.

 

خیار برای حفظ سلامت ناخن‌ها

اگر ناخن‌های دست و پاهایتان زود می‌شکنند باید بدانید که میزان بالای سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

 

خیار و خواص ادرارآوری آن

خیار حاوی حدود 90 درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار ضایعات بدن را دفع می‌کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.

 

توجه

* یکی از نقاط منفی خیار سموم و آفت‌کش‌های موجود در آن است. متأسفانه این ترکیبات شیمیایی تأثیر بدی روی سلامت دارد. برای همین حتماً سعی کنید خیار ارگانیک مصرف کنید.

* موم موجود در پوست خیار دومین مشکل این سبزی است. موقع پخش و توزیع این میوه برای جلوگیری از ضرب‌دیدگی به آن موم زده می‌شود. این موم‌ها باید عاری از ترکیبات شیمیایی باشد و فقط در کشت مواد غذایی ارگانیک این مسئله رعایت می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

رفع پف زیر چشم

از خیار می توان برای کاهش پف چشم استفاده کنید. شما می توانید یک عدد خیار را به دو تکه تقسیم کرده و بر روی چشم هایتان بگذارید و بذارید چند دقیقه بر روی چشمان شما بماند.

 

درمان آفتاب سوختگی

یکی از مزایای جالب خیار کمک به رفع آفتاب سوختگی می باشد. شما می توانید چند تکه خیار را بر روی محل آسیب دیده قرار دهید تا هر وقت که می خواهید بذارید باقی بماند.

 

رفع مشکلات گوارشی

مصرف خیار برای درمان مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و سوزش معده مفید است. زیرا خیار دارای فیبر زیادی می باشد. حتما خیار یا آب خیار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

دفع آفات و حشرات

مواد شیمیایی موجود در خیار بوی خاصی از خود پخش می کند که جلوی آفات حشرات را می گیرد.

 

موارد استفاده از خیار

سالاد خیار
تنها خوردن یک تکه ی کامل از خیار قبل از وعده ی غذایی به طور کامل به کاهش اشتهای شما کمک می کند، اما اگر نگران مواد مغذی هستید، آرام باشید.

خیار غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی است. فقط خیار را به همراه نمک و فلفل قبل از وعده غذایی بخورید، این کار از زیاد خوردن شما جلوگیری می کند و با کاهش کالری سبب کاهش وزن می شود .

 

ماست و خیار
ماست و خیار یک غذای خوشمزه ی دیگری است که می توانید برای خود تهیه کنید. کاری که باید انجام دهید این است که خیار را خرد کنید و به همراه نمک و فلفل به ماست اضافه کنید .

میتوانید مقداری پیاز و گوجه را بمنظور افزایش طعم به آن اضافه کنید، که سبب کاهش کالری و کاهش وزن نیز می شود.

 

اسموتی خیار
اگر طرفدار اسموتی هستید، اسموتی خیار می تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن شما باشد. این نوشیدنی سبب پاکسازی و سلامت بدن شما میشود. در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک می خوانید که کاری که باید بکنید این است که تکه های خیار را درون مخلوط کن ریخته، بهمراه مقداری سیب سبز، آب لیمو و یک مشت برگ نعنا و همه را با هم مخلوط کنید، سپس یک تکه یخ به آن افزوده و هر موقع که خواستید آن را بنوشید.

 

آب خیار چرا و به چه دلیلی در لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟
- خود آب می تواند به شما کمک کند وزن خود را به طرق مختلفی کاهش دهید - به شما کمک می کند هیدراتاسیون خود را حفظ کنید ، سموم را از سیستم بدنی خود حذف کرده و حتی بعنوان یک مهارکننده اشتها عمل می کند. آب پر شده با خیار یا بهتر بگوییم آب خیار حاوی بسیاری از مواد مغذی است که متابولیسم شما را افزایش می دهد و این روند کاهش وزن را تسریع می بخشد.

- سبزیجات غنی از فیبر و آب مانند خیار می تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری طول بکشد تا احساس گرسنگی کنید و همین مصرف کالری در شما را کاهش میدهد. خیار همچنین به عنوان عامل سم زدایی عمل می کند، از این رو، می تواند به جلوگیری از نفخ کمک کند.

- آب خیار بسیار کم کالری است و حاوی چربی نیست و یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن است.

 

چگونه آب خیار را تهیه کنیم؟

تهیه ی آب خیار کاملا ساده است. خیار را به طور صحیح بشویید و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، سپس تکه های خیار را درون یک شیشه یا یک لیوان آب بریزید ،سپس تکه های لیموی خرد شده را به آب خیار اضافه کنید،قبل از خوردن و سرو کردن آن، لیمو و آب خیار را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

برای نتیجه بهتر میتوانید یک شب تا صبح آن را در یخچال نگه دارید. اکنون آن را درون یک لیوان بزرگ ریخته و آماده ی مصرف کنید. این یکی از سالم ترین نوشیدنی ها نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای سلامت کلی بدن است.

 

منبع : antiillness

 




:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: